42-Б


Сьогодні останні уроки з історії України

Повторюємо основні теми і готуємося до екзамену


                Екзаменаційні білети з історії України

Білет 1
1.Українські землі в первісну епоху.
2.Українське національне відродження на західно - українських землях кінець 18 початок 19 ст. (Руська трійця, революція 1848-49р. в Австрії).

Білет 2
1. Трипільська культура.
2. Економічний розвиток українських земель в першій половині 19 ст.

Білет 3.
1. Кочові народи на Півдні України.
 2.Особливості аграрної реформи 1861р в Україні.

Білет 4.
1.Антична колонізація в Північному Причорномор’ї.
2.Політика російського уряду в Україні в 19ст.

Білет 5.
1.Слов’яни. Їх розселення, основні заняття.
2.Діяльність Українських суспільно-політичних організацій 2 половини 19 ст. (Хлопомани громади, братство тарасівців).

Білет 6
1.Київська Русь (утворення, теорії походження, устрій, економіка, форма  правління).
2.Події революції 1905-1907р. на Україні.

Білет 7
1.Київська Русь за перших князів (Аскольд, Дір, Олег, Ігор).
2.Аграрна реформа Столипіна в Україні.

Білет 8
1.Внутрішня і зовнішня політика за правління Ольги, Святослава.
2.Україна в першій світовій війні. 

Білет 9
1.Правління Володимира Великого.
2.Центральна Рада (склад, мета, діяльність І-IV Універсали).

Білет 10
1.Реформаторська діяльність Ярослава Мудрого.
2.Українська держава гетьмана П. Скоропадського. Директорія.

Білет 11
1.Причини політичної роздробленості Київської Русі.
2.Порівняти політику «Воєнного комунізму» і «НЕПу в Україні».

Білет 12
1.Україна в складі Литви.
2.Політика індустріалізації.

Білет 13
1.Становище України під владою Польщі.
2.Колективізація. Голодомор 1932-33р.

Білет 14
1. Передумови виникнення козацтва. Реєстрове козацтво.
2. Масові репресії 30 років і їх наслідки

Білет 15
1. Запорізька Січ.
2. Україна в II світовій війні

Білет 16
1. Люблінська та Брестська унії їх історичне значення.
2. Визволення України.

Білет 17
1. Причини, характер, основні події Національно-визвольної війни під проводом Б. Хмельницького.
2. Відбудова в Україні. Голод 1946-47 р.

Білет 18
1. Б. Хмельницький. Оцінка його діяльності.
2. Україна в період «Відлиги» (1953-64 р.)..

Білет 19
1. Руїна. Суть. Основні події.
2. Проблеми розвитку України в роки застою 1965-85р.

Білет 20
1. Гетьман Мазепа. Оцінка діяльності.
2. Проголошення Незалежності України.

Білет 21
1. Політика Петра-І і Катерини-ІІ щодо України.
2. Розбудова незалежної української держави.

Білет 22
1. Гайдамацький рух.
2. Державна символіка України.

Білет 23
1. Декабристи на Україні.
2. Україна в часи президенства Л.Кучми.

Білет 24
1. Кирило – Мефодіївське товариство.
2. Революція гідності


Тема: Незалежна Україна1991- до наших днів


Тема: Україна в період "Застою"(1964-1985)р.р.
(перегляньте відеопрезентацію,
- визначте в чому прявилася криза радянської системи в період 1964-1985р.р.)




Тема: Україна в період "Відлиги"(1953-1964р.р.)
(прослухайте відеолекцію, визначіть:
-суть десталінізації,
- основні реформи
- дати, поняття, особистості)


5квітня
Тема: Україна в повоєнний період
(прослухайте відеолекцію, визначте:
- особливості відбудови
- причини та наслідки голоду 1946-47 років 




  3 квітня
Тема: Україна в роки Другої світової війни

 1. Україна в роки ІІ світової війни
(перегляньте два коротких відеофільми,
визначте суть "нового окупаційного  режиму",причини та течії Руху опору, основні битви за визволення України)

            

      
   

  3 квітня

Тема: Радянська модернізація України 1928-1938р.р.
   Індустріалізація України

У грудні 1925 р. відбувся XIV з’їзд ВКП(б), який проголосив курс на індустріалізацію. (Індустріалізація – це система заходів, спрямованих на прискорений розвиток важкої промисловості з метою технічного переозброєння економіки і зміцнення оборони країни). Наступний XV з’їзд, у У 1929 р. – проголошено курс на форсовану індустріалізацію. Цей рік Сталін назвав роком «великого перелому» та «стрибком до соціалізму».

Завдання індустріалізації:

  • здобуття техніко-економічної незалежності СРСР;
  • перетворення аграрної країни на могутню індустріальну державу;
  • зміцнення оборонного потенціалу країни;
  • підвищення технічної бази сільського господарства.
Перегляньте відеоурок
випишіть причини, 
- завдання 
-  наслідки індустріалізації



Результати перших п’ятирічок

Перша п'ятирічка (1928-1932 рр.)
  • прискорений ривок у розвитку важкої промисловості;
  • створення енергетичної бази;
  • розширення та реконструкція металургійної бази (будівництво заводів «Запоріжсталь», «Азовсталь»; «Криворіжсталь», реконструкція заводів у Дніпродзержинську, Дніпропетровську, Макіївці);
  • ліквідація безробіття;
  • розвиток сільськогосподарського машинобудування;
  • розгортання соціалістичного змагання;
  • запровадження карткової системи.
Друга п'ятирічка (1933-1938 рр.)
  • подальше наростання індустріалізації;
  • будівництво нових підприємств – Харківський турбінний завод, Новокраматорський завод важкого машинобудування та ін.
  • розгортання стаханівського руху, початок якому поклав вибійник шахти «Центральна-Ірміне» Олексій Стаханов, який у ніч з 30 на 31 серпня 1931 р., застосувавши новий метод роботи, встановив рекорд з видобування вугілля;
  • налагодження виробництва радіальних, свердлувальних, шліфувальних та інших верстатів;
  • відміна карткової системи (1935 р.).

Таким чином, позитивним підсумком індустріалізації в Україні стало зростання кількості підприємств важкої промисловості, будівництво нових шахт, електростанцій і в підсумку перетворення України в індустріально-аграрну країну, яка за рівнем деяких галузей промисловості випередила деякі європейські держави.

Серед негативних наслідків можна виділити, зокрема підрив розвитку сільського господарства, легкої і харчової промисловості; нераціональне й нерівномірне розміщення продуктивних сил; ігнорування економічних механізмів розвитку економіки; зниження життєвого рівня населення.

«Джерела індустріалізації»:

• доходи від сільськогосподарського виробництва;

• перекачування коштів з легкої промисловості у важку;

• внутрішні позики;

• безкоштовна праця у вихідні дні;

• праця в'язнів у таборах;

• збільшення випуску спиртних напоїв;

• продаж товарів за кордон за цінами, нижче ринкових;

•  режим економії.


Тема: Колективізація. Голодомор 1932-1933р.р-


перегляньте відеофільм
визначіть:
- причини колективізації
- основні заходи колективізації,
- причини  та наслідки голодомору 1932-1933р.р.

Тема:  Україна на початку XX ст.

Опрацюйте відеоматеріали, складіть  короткі тези по питаннях плану

План

1.Економічний розвиток українських земель на поч. ХХст.


2.  Події революції 1905-1907р.р. на Україні.

3. Столипінська аграрна реформа

4.Україна в роки І світової війни

Тематична атестація

Виконуємо тестові завдання за посиланням

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfbVXzQCmnvrZQ1od8Dipt7eRsNP1Vcnhe4oQPJaRwCpBZa8w/viewform?fbzx=-1097421477710745470

- результати на почту  kornat55@gmail.com, або у Viber


29.03

Тема:Соціально-економічна модернізація 

у ІІ половині ХІХст.

Опрацюйте матеріал переглянувши короткі відеофрагменти, зробіть короткий конспект основних рис реформ ІІ пол. ХІХст. Виконайте тестові завдання.
1. Відміна кріпосного права 1861р. Особливості реформи.
2. Реформи 60-80-х років ХІХстоліття

3. Модернізація промисловості та сільського господарства


Суспільно-політичний рух у ІІ пол. ХІХст.

Тести: Селянська реформа 1861 р. в Наддніпрянській Україні

1. Укажіть правильний варіант продовження речення.

Аграрна реформа, яка була проведена у 1861 р. у Наддніпрянській Україні...

А гальмувала розвиток економіки;

Б перешкоджала розвитку економіки;

В створила умови для швидкого розвитку економіки;

Г суттєво не вплинула на розвиток економіки.

2. Укажіть, протягом скількох років селяни Наддніпрянської України повинні були повертати державі позику, надану нею для викупного платежу за землю.

А 9 років;                                       В 49 років;

Б 29 років;                                      Г 99 років

3. Укажіть мету, з якою російське самодержавство проводило селянську реформу 1861 р.:

А зміцнення селянського господарства;

Б запобігання селянській революції;

В широка демократизація суспільства, утвердження громадянських свобод;

Г зміцнення монархічної влади, збереження панування поміщиків на селі.

4. Укажіть, які повинності на користь поміщика мали виконувати тимчасовозобов'язані селяни за Маніфестом від 19 лютого 1861 р.:

А. панщина;                                  В. чинш;

Б. урок;                                          Г. десятина.

5. Укажіть права, які здобули селяни внаслідок реформи 1861 р.:

вільний вихід з общини;

володіти рухомою і нерухомою власністю;

займатися торгівлею і промисловою діяльністю;

звільнення від тілесних покарань;

можливість залишити село;

6 особиста свобода;

право укладати договори.

Варіанти відповіді:

А. 1, 3, 4, 5;                                       В. 2, 4, 5, 6;

Б. 2, 3, 6, 7;                                        Г. 1, 2, 3, 5.

6. Установіть відповідність між основними заходами селянської реформи 1861 р. та їхнім змістом: 

1. одержання селянами            А. селяни могли самостійно укладати договори 

  особистої свободи;               вільно займатися промислами і торгівлею,  

                                                мали  право придбавати рухоме й нерухоме

                                      майно, вільно  ним розпоряджатися;

     2.одержання селянами              Б. за землю селяни виплачували викуп;

      економічних прав                     до переходу   на викуп селянин був

                                        тимчасовозобов'язаним і повинен був  

                                                 відробляти панщину або платити  оброк; 

   3.одержання селянами                В.селяни мали право брати шлюб без дозволу

    права на власну землю;           поміщика, поступати на службу або вступати

                                           до  навчальних закладів; переходити до

                інши верств населення 

 

4. зміна системи взаємин             Г. поміщик не мав права

 між поміщиком і селянином       встановлювати додаткові  повинності;

 

                                                        Д. була збережена селянська община, яка повинна

                                                    була слідкувати за  своєчасною сплатою

                                                            селянами  платежів та податків, виконання

        ними повинностей.






Тема:Українські землі  у складі Російської імперії  та          Австроугорської імперії на початку  XIX ст..

У другій пол. ХVІІІ ст. Річ Посполита переживала період глибокої економічної і політичної кризи, викликаної анархією в державному управлінні, міжусобними війнами. Цим скористались сусідні держави – Австрія, Росія та Пруссія, які розділили між собою землі Речі Посполитої, внаслідок чого польсько-литовська держава припинила своє існування.

На долі українських земель три поділи Речі Посполитої позначилися таким чином:

  • за першим поділом 1772 р. до Австрії відійшла Галичина;

  • за другим поділом 1793 р. до Росії відійшло Правобережжя (Київщина, Волинь, Поділля);

  • за третім поділом 1795 р. до Росії відійшла Волинь (Берестейщина).

З переходом Правобережної України під владу Росії тут у 1797 р. було створено Київську, Волинську та Подільську губернії.

До Австрійської імперії була приєднана в 1775 р. Буковина, яка перебувала до цього часу в складі Османської імперії. Під безпосереднім контролем Габсбургів перебувало і Угорське королівство разом з українським Закарпаттям. З 1867 р. Австрійська імперія отримала назву Австро-Угорщини.

Таким чином, на кінець ХVІІІ ст. українські землі опинилися в складі двох великих імперій – Російської та Австрійської. У складі Австрійської імперії знаходилося, приблизно, 15% українських земель, а саме, Східна Галичина, Північна Буковина та Закарпаття. Території, що перебували під владою Російської імперії, прийнято називати Наддніпрянською Україною, у складі Австрійської імперії – західноукраїнські землі.

 Завдання:

- Перегляньте відеофільми
- Складіть тези (короткий конспект)відповідно до плану.



      1.Становище українських земель у складі Російської імперії

           2.Становище українських земель у складі Австрійської імперії
     3.Українське національне відродження 19 ст. у складі  Росії

4.Українське національне відродження поч. 19 ст на західноукраїнських землях




Тема: ПРАВОБЕРЕЖНА УКРАЇНА В ХVIII ст.






Територія Правобережжя після Північної війни збезлюділа. Щоб залучити селян польські магнати пропонували українським їм селитися, обіцяючи звільнення від панщини на 15 — 20 років. Верховної влади тут не мав ніхто. Правили польські магнати й шляхтичі, кожний у своєму маєтку.

У 30-х рр. ХVIII ст. на Правобережжі розгорнувся масовий рух повсталих українських селян проти польського панування – гайдамацький рух. Були три хвилі гайдамацького руху.

  • Перше повстання гайдамаків відбулося у 1734 р. під керівництвом сотника Верлана. Друга хвиля гайдамацького руху була в 1750 р. Слово «гайдамак» тюрського походження та означає  «грабіжник» (перші згадки – 1715 р.) Гайдамацький рух – народний рух на Правобережжі проти шляхетського свавілля, утисків православної церкви тощо
  • Але найбільшим проявом гайдамацького руху була Коліївщина у 1768 р. Повсталі обрали собі керівником (гетьманом) Максима Залізняка. Також повсталих очолював уманський сотник Іван Гонта. Під час Коліївщини повсталі масово винищували шляхтичів, католицьких священиків і євреїв («Уманьська різня»). Коліївщина була придушена за допомогою російських військ. М.Залізняк був відправлений у Росію, а І.Гонта жорстоко страчений. Коліївщина була останнім повстанням українців проти Речі Посполитої

На зразок гайдамацького руху на західній Україні (у Галичині, Буковині та Закарпатті) діяв антифеодальний рух опришків. Там їхні загони називалися «чорними хлопцями». Найбільшого розмаху рух опришків досяг у 1738-1745 рр. під керівництвом Олекси ДовбушаСлово «опришок» походить від латинського oppressor – знищувач, порушник


Тема:Українські землі наприкінці XVII - в першій половині XVIII ст.

Іван Мазепа – колоритна фігура в українській історії. Він викликав різноманітні емоції у оточуючих при житті та великі розбіжності при оцінюванні вкладу в історію батьківщини у нащадків. Вороги його сприймали як зрадника та небезпечного політика, прихильники відзначали велике прагнення гетьмана до процвітання рідної землі. Далекоглядний дипломат та мудрий полководець,  поліглот та людина, закохана в мистецтво, музикант та поет, ловелас та вірний сім’янин, символ прагнення до свободи – все це про відомого гетьмана України.




Тема: Руїна: причини і наслідки.

    У той час , коли більшість масових повстань у Європі нового часу зазнали поразки, Національно – визвольна війна українського народу 1648-1657 років була успішною – у результаті була усунена магнатська еліта та утворена Українська козацька держава. Ця подія призвела до значних змін у житті українського суспільства.

Руїна – (1658 р.- середина 80-х років ХVІІ століття) це трагічний період в історії України, який почався після смерті Б.Хмельницького. він характеризується внутрішньою боротьбою козацької старшини за владу і вторгненням в Україну іноземних держав, що призвело до втрати територіальної цілісності, занепаду Української держави, ускладнило процес розвитку української нації.

Перегляньте відеолекцію, прочитайте запропонований матеріал, виконайте завдання:

  1.  Визначити періодизацію доби  Руїни
  2.  Передумови Руїни.
  3.  Причини Руїни.
  4.  Наслідки Руїни
  5. Причини занепаду Української держави.

1. Періодизації доби Руїни.

  1.      Період  від смерті Б.Хмельницького в 1657 року до початку гетьманування І.Мазепи в 1687 році.
  2.    Період від придушення повстання Пушкаря і Барабаша в 1658 році до складання булави гетьманом П.Дорошенком у 1676 році.
  3.   Період від розколу Гетьманщини на Правобережну і Лівобережну в 1663 році до остаточного розподілу території Гетьманщини між Річчю Посполитою та Московською державою в 1686 році.
  4. Завдання . Яка з них вам здається найбільш доцільною?

 ІІ. Передумови Руїни:

  1. 1.     Загострення соціальної напруги у суспільстві, викликане різким погіршенням матеріального становища козаків: вони не одержували плату за свою службу, тому що в розореній державі не було на це коштів. Однак козацька старшина збагачувалася за рахунок прибутків від оренди.
  2. 2.     Охоплення значної частини народних мас, і насамперед козацтва, бунтівними настроями і небажанням підпорядковуватися будь – якій владі.
  3. 3.     Царський уряд Росії відкрито ігнорував інтереси Української держави.
  4. 4.     Українсько – трансільванська воєнна компанія 1657 року у Польщі зазнала невдачі.
  5. 5.     Завершення Національно – визвольної війни не призвело до об’єднання всіх українських земель.

ІІІ. Причини Руїни:

  1.      Боротьба  за гетьманську владу між різними політичними силами.
  2.      Виникнення гострих соціальних конфліктів.
  3.      Глибокий розкол у середовищі української політичної еліти з питань внутрішньої і зовнішньої політики.
  4.      Українські землі притягували іноземні держави – Росію, Польщу, османську імперію, Крим, які бажали установити на них своє панування.
4. Наслідки Руїни:    

  •  Занепад української держави.
  •   Господарська розруха України.
  •   Втрата української культури.
  •   Катастрофічне скорочення кількості населення України: на     Правобережжі – на 90%
  • Втрата територіальної цілісності України, захоплення її території іноземними державами.

 5. Причини занепаду Української держави:

  •      Ліквідація встановленого Б.Хмельницьким спадкоємного гетьманата, що призвела до послаблення централізованої влади, анархії і міжусобної боротьби.
  •      Прорахунки ( після смерті Б.Хмельницького) у внутрішній політиці урядів, що призвело до політичного протистояння у формі громадянської війни.
  •      Постійна агресія з боку інших країн, що була спрямована на ліквідацію Української держави.
  •      Відсутність досвіду державного будівництва.
  •      Гостра політична боротьба між різними угрупованнями української козацької еліти.
  •      Зрада національних інтересів частиною панівного стану української старшини.

Прочитайте уривок з історичного тексту і дайте відповіді на запитання.

«Смерть Хмельницького стала провідними моментом в історії Української національної революції. Перебуваючи при владі, гетьман піклувався про створення такої форми державності, яка б забезпечувала єдність еліти, консолідацію суспільства, стабільність держави. На думку Хмельницького, цим вимогам оптимально відповідала спадкова монархія. Проте загибель… його сина Тимоша, талановитого воєначальника, здібного політика, завадила здійсненню планів гетьмана. Ситуацію не врятувало й рішення старшинської козацької ради ( квітень 1657 року) про встановлення спадковості гетьманства – передачі влади після смерті Б Хмельницького його молодшому сину Юрію.

На жаль, спадкоємці Б.Хмельницького не змогли успішно завершити його починання. Початком доби Руїни стало усунення восени 1657 року Ю.Хмельницького від влади. Іван Виговський  та його прибічники фактично здійснили державний переворот.

Формальним приводом для цих подій були молодість, хворобливість, слабохарактерність Ю.Хмельницького. реальними ж причинами – погіршення…становища держави, посилення соціального протистояння в суспільстві, боротьба окремих елітних груп за владу, слабка підтримка  ідей спадкової монархії тощо… численні помилки лідерів, втрата українською державою підтримки народу, посилення агресивних  втручань з боку сусідніх держав призвели до катастрофи – поразки Української національної революції». ( Бойко О.Д. Історія України.- К.: Академвидав, 2006.- с.163-164)

Запитання

1)    Чому,на думку автора, смерть Хмельницького стала поворотним моментом в історії Української національної революції?

2)    На основі документа охарактеризуйте становище в Україні після смерті Б.Хмельницького.


ПІДСУМКИ

60- ті роки ХVІІ  століття називаються в історії Україною добою Руїни. Цей період характеризувався боротьбою старшин за владу, наростанням соціальних конфліктів, розоренням і занепадом українських земель, поділом України на Лівобережну і Правобережну.






Тема: Козацько-гетьманська держава (сер. XVII- кінець ХУІІІст.)

Виконайте тестові завдання за посиланням

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2628740

      1.Перегляньте відеоурок. 

     2. випишіть рекомендовані  висновки 




24лютого

Тема: Українська Національно-визвольна війна 1648-1676 рр.

                                   План

 1.Причини, характер, рушійні сили і періодизація національно-визвольної боротьби

2. Початок національно-визвольної боротьби українського народу під проводом Б. Хмельницького

3. Утворення української козацької держави – Гетьманщини, її внутрішня і зовнішня політика 

4. Становище в Гетьманщині після смерті Б. Хмельницького, поділ України на Правобережну і Лівобережну

5. Боротьба за возз'єднання Української держави, за незалежність у 60-80-х роках XVII ст.

Прослухайте лекцію https://www.youtube.com/watch?v=M1OgYegCM2U


Перегляньте відеофільм


17лютого

Тема: Виникнення українського козацтва

 ТЕСТИ

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6898442

План

1.Походження слова козак

2. Причини виникнення козацтва

3. Військове мистецтво козаків

4. Запорізька Січ - демократична республіка

5.Звичаї та традиції козаків

10лютого

Тема:  Українські землі під владою іноземних держав

Виконайте підсумкові тести

1.Який зовнішній фактор відіграв вирішальну роль у приєднанні земель колишньої Київської Русі до Великого князівства Литовського?

А) династична унія Литви та Польщі        б)експансія німецьких хрестоносців

В)монгольське іго (ярмо)                        г)утворення Московської держави

2.Боротьба Польщі й Литви за Галицько-Волинську спадщину завершилась:

А) поділом володінь князівства між двома державами

Б) входженням всіх володінь князівства до складу Литви

В) спустошенням і знелюдненням земель, перетворенням їх на Дике Поле

Г) збереженням Галицько-Волинського князівства як васала Польщі

3.У результаті якої події Велике князівство Литовське закріпило за собою Київщину, Поділля, Переяславщину?

А) Вількомирської битви            Б) Грюнвальдської битви

В) битви на річці Ворсклі            Г) битви на Синіх Водах

4.Про який регіон ідеться в уривку з джерела?«Після смерті короля Казимира цей край перейшов під владу Угорщини. Однак після укладення Кревської унії Польща знову набирає силу і остаточно приєднує його до своїх володінь».

А )Волинь    Б) Галичину        В) Поділля              Г) Закарпаття

5.До якого періоду належать перші письмові згадки про українських козаків?

А) кінця ХV ст.          Б) початку ХV ст.       В) початку ХVІ ст.         Г) кінця ХVІ ст.

6.Кого наприкінці ХV — на початку ХVІ ст. називали «некоронованим королем Русі»?

А) Костянтина Острозького                     Б) Юрія Дрогобича     

 В) Федора Коріятовича                          Г) Яна Длугоша

7.Битва на Синіх Водах була вирішальною у:

А).переході українських земель під владу Великого князівства Литовського

Б) боротьбі Литви і Польщі за галицько-волинську спадщину

В) встановленні золотоординського панування на Русі

Г) процесі ліквідації удільного устрою українських земель

8.Який привілейований стан суспільства сформувався у ХV—ХVІ ст.?

А).духовенство      б) шляхта        в)  реєстрове козацтво       г)  купецтво

9. Які українські землі увійшли до складу Польського королівства раніше за інші?

А). Галичина    Б) Волинь      В) Західне Поділля         Г) Правобережжя

10. Заселення і господарське освоєння земель Дикого Поля — це:

А). привід до експансії польської шляхти на українські землі

Б) причина набігів кримських татар на українські землі

В) економічна причина формування українського козацтва

Г) привід до перетворення Кримського ханства на васала Османської імперії

11. Кримське ханство утворилось у результаті розпаду:

А) Київської Русі                              Б) Великого князівства Литовського

В) Османської імперії                      Г) Золотої Орди

12. Про що йдеться в уривку з джерела?«Ті з русинського народу, які… не хотіли тягнути ярмо й терпіти владу місцевих панів, йшли у далекі краї, тоді ще не заселені, і набували собі право на волю…»

А) наслідки монгольської навали

Б) причини виникнення українського козацтва

В) боротьбу Литви і Польщі за Галицько-Волинську спадщину

Г) ліквідацію Київського і Волинського удільних князівств

13. Збірник норм права Київської Русі ХІ—ХII ст. «Руська правда» активно використовувався у судочинстві:

А) Польського королівства                                      Б) Речі Посполитої    

 В) Великого князівства Литовського                      Г) Кримського ханства


 Відповіді на Вайбер,(0671183203) або електронку

 kornat55@gmail.com












27 січня 2023р.

Тема:Київська держава за часів правління Володимира Великого та Ярослава Мудрого











20січня

Тема: Виникнення та становлення Київської Русі

Перегляньте відеоурок,

- прослухайте відеолекцію 

складіть короткі історичні портрети перших руських князів


13січня 2023р.

Перегляньте відеопрезентацію, зробіть короткий конспект теми та виконайте на закріплення тестові завдання.


 Давня історія України

Тести

 

Завдання з вибором однієї правильної відповіді.


1.Найдовший період в історії людства отримав назву:

А) кам’яний вік         Б) мідно-кам’яний вік     В) залізний вік     Г) бронзовий вік


2.Привласнюючче господарство це:

А) збиральництво, мисливство, рибальство        Б) скотарство, збиральництво,                                                                                                              рибальство

В) землеробство, скотарство, тваринництво       Г) мисливство, землеробство,

                                                                                                 скотарство


3. Відтворююче господарство це:

А) збиральництво і мисливство                            Б) скотарство і збиральництво

В) землеробство і скотарство                                 Г) мисливство і землеробство


4.Перше приручення тварин відбулося у:

А) Палеоліт    Б) Мезоліт     В) Неоліт        Г) Енеоліт


5. Перехід від привласнюючого господарства до відтворюючого відбулося у:

А) Палеоліт                Б) Мезоліт                 В) Неоліт                    Г) Енеоліт


6. «Людина розумна» (кроманьйонець) з’являється:

А) 35 тис. р. тому      Б) 150 тис. р. тому    В) 500 тис. р. тому    Г) 1 млн. р. тому


7. Поява перших людей на території України:

А) 35 тис. р. тому      Б) 150 тис. р. тому    В) 500 тис. р. тому    Г) 1 млн. р. тому


8. Трипільці проживали:

А) VI-V тис. р. до н.е.                        Б) V-IV тис. р. до н.е.

                             В) IV-III тис. р. до н.е.                      Г) III-II тис. р. до н.е.


9. Трипільці проживали на території:

А) Лівобережної України, Криму                   Б) Правобережної України, Подніпров’я

В) Східної України, Українського степу       Г) Криму, Слобожанщини

 

10. Трипільці були:

А) землеробами (хліборобами)     Б) скотарями    В) мисливцями      Г) кочівниками

 

11. Першим народом на території України були:

А) кіммерійці                        Б) скіфи                      В) сармати                 Г) готи

 

12. Кіммерійці згадуються в творах:

А) Геродота               Б) Гомера                  В) Гесіода                  Г) Полібія

 

13. За свідченнями Геродота скіфи поділялися на:

А) скіфи-кочівники, скіфи-мисливці, скіфи-царські

Б) скіфи-царські, скіфи-орачі, скіфи-кочівники

В) скіфи-царські, скіфи-кочівники, скіфи-орачі, скіфи-землероби,

Г) скіфи-орачі, скіфи-землероби, скіфи-кочівники, скіфи-скотарі

 

14. Основним видом діяльності кіммерійців, скіфів та сарматів було:

А) осіле скотарство               Б) кочове скотарство

                                   В) землеробство                     Г) мисливство та рибальство


 Відповіді на Вайбер,(0671183203) або електронку

 kornat55@gmail.com












2 травня.

Сьгодні останні уроки з історії України

Повторюємо основні теми і готуємося до екзамену


                Екзаменаційні білети з історії України

Білет 1
1.Українські землі в первісну епоху.
2.Українське національне відродження на західно - українських землях кінець 18 початок 19 ст. (Руська трійця, революція 1848-49р. в Австрії).

Білет 2
1. Трипільська культура.
2. Економічний розвиток українських земель в першій половині 19 ст.

Білет 3.
1. Кочові народи на Півдні України.
 2.Особливості аграрної реформи 1861р в Україні.

Білет 4.
1.Антична колонізація в Північному Причорномор’ї.
2.Політика російського уряду в Україні в 19ст.

Білет 5.
1.Слов’яни. Їх розселення, основні заняття.
2.Діяльність Українських суспільно-політичних організацій 2 половини 19 ст. (Хлопомани громади, братство тарасівців).

Білет 6
1.Київська Русь (утворення, теорії походження, устрій, економіка, форма  правління).
2.Події революції 1905-1907р. на Україні.

Білет 7
1.Київська Русь за перших князів (Аскольд, Дір, Олег, Ігор).
2.Аграрна реформа Столипіна в Україні.

Білет 8
1.Внутрішня і зовнішня політика за правління Ольги, Святослава.
2.Україна в першій світовій війні. 

Білет 9
1.Правління Володимира Великого.
2.Центральна Рада (склад, мета, діяльність І-IV Універсали).

Білет 10
1.Реформаторська діяльність Ярослава Мудрого.
2.Українська держава гетьмана П. Скоропадського. Директорія.

Білет 11
1.Причини політичної роздробленості Київської Русі.
2.Порівняти політику «Воєнного комунізму» і «НЕПу в Україні».

Білет 12
1.Україна в складі Литви.
2.Політика індустріалізації.

Білет 13
1.Становище України під владою Польщі.
2.Колективізація. Голодомор 1932-33р.

Білет 14
1. Передумови виникнення козацтва. Реєстрове козацтво.
2. Масові репресії 30 років і їх наслідки

Білет 15
1. Запорізька Січ.
2. Україна в II світовій війні

Білет 16
1. Люблінська та Брестська унії їх історичне значення.
2. Визволення України.

Білет 17
1. Причини, характер, основні події Національно-визвольної війни під проводом Б. Хмельницького.
2. Відбудова в Україні. Голод 1946-47 р.

Білет 18
1. Б. Хмельницький. Оцінка його діяльності.
2. Україна в період «Відлиги» (1953-64 р.)..

Білет 19
1. Руїна. Суть. Основні події.
2. Проблеми розвитку України в роки застою 1965-85р.

Білет 20
1. Гетьман Мазепа. Оцінка діяльності.
2. Проголошення Незалежності України.

Білет 21
1. Політика Петра-І і Катерини-ІІ щодо України.
2. Розбудова незалежної української держави.

Білет 22
1. Гайдамацький рух.
2. Державна символіка України.

Білет 23
1. Декабристи на Україні.
2. Україна в часи президенства Л.Кучми.

Білет 24
1. Кирило – Мефодіївське товариство.
2. Революція гідності

29 квітня
Тема: Незалежна Україна1991- до наших днів


Тема: Україна в період "Застою"(1964-1985)р.р.
(перегляньте відеопрезентацію,
- визначте в чому прявилася криза радянської системи в період 1964-1985р.р.)



27квітня.
Тема: Україна в період "Відлиги"(1953-1964р.р.)
(прослухайте відеолекцію, визначіть:
-суть десталінізації,
- основні реформи
- дати, поняття, особистості)


Тема: Україна в повоєнний період
(прослухайте відеолекцію, визначте:
- особливості відбудови
- причини та наслідки голоду 1946-47 років 


Тема: Україна в роки Другої світової війни

 1. Україна в роки ІІ світової війни
(перегляньте два коротких відеофільми,
визначте суть "нового окупаційного  режиму",причини та течії Руху опору, основні битви за визволення України)

            

      
   

20 квітня

Тема: Радянська модернізація України 1928-1938р.р.
   Індустріалізація України

У грудні 1925 р. відбувся XIV з’їзд ВКП(б), який проголосив курс на індустріалізацію. (Індустріалізація – це система заходів, спрямованих на прискорений розвиток важкої промисловості з метою технічного переозброєння економіки і зміцнення оборони країни). Наступний XV з’їзд, у У 1929 р. – проголошено курс на форсовану індустріалізацію. Цей рік Сталін назвав роком «великого перелому» та «стрибком до соціалізму».

Завдання індустріалізації:

  • здобуття техніко-економічної незалежності СРСР;
  • перетворення аграрної країни на могутню індустріальну державу;
  • зміцнення оборонного потенціалу країни;
  • підвищення технічної бази сільського господарства.
Перегляньте відеоурок
випишіть причини, 
- завдання 
-  наслідки індустріалізації
Виконайте тестові завдання за посиланням:




Результати перших п’ятирічок

Перша п'ятирічка (1928-1932 рр.)
  • прискорений ривок у розвитку важкої промисловості;
  • створення енергетичної бази;
  • розширення та реконструкція металургійної бази (будівництво заводів «Запоріжсталь», «Азовсталь»; «Криворіжсталь», реконструкція заводів у Дніпродзержинську, Дніпропетровську, Макіївці);
  • ліквідація безробіття;
  • розвиток сільськогосподарського машинобудування;
  • розгортання соціалістичного змагання;
  • запровадження карткової системи.
Друга п'ятирічка (1933-1938 рр.)
  • подальше наростання індустріалізації;
  • будівництво нових підприємств – Харківський турбінний завод, Новокраматорський завод важкого машинобудування та ін.
  • розгортання стаханівського руху, початок якому поклав вибійник шахти «Центральна-Ірміне» Олексій Стаханов, який у ніч з 30 на 31 серпня 1931 р., застосувавши новий метод роботи, встановив рекорд з видобування вугілля;
  • налагодження виробництва радіальних, свердлувальних, шліфувальних та інших верстатів;
  • відміна карткової системи (1935 р.).

Таким чином, позитивним підсумком індустріалізації в Україні стало зростання кількості підприємств важкої промисловості, будівництво нових шахт, електростанцій і в підсумку перетворення України в індустріально-аграрну країну, яка за рівнем деяких галузей промисловості випередила деякі європейські держави.

Серед негативних наслідків можна виділити, зокрема підрив розвитку сільського господарства, легкої і харчової промисловості; нераціональне й нерівномірне розміщення продуктивних сил; ігнорування економічних механізмів розвитку економіки; зниження життєвого рівня населення.

«Джерела індустріалізації»:

• доходи від сільськогосподарського виробництва;

• перекачування коштів з легкої промисловості у важку;

• внутрішні позики;

• безкоштовна праця у вихідні дні;

• праця в'язнів у таборах;

• збільшення випуску спиртних напоїв;

• продаж товарів за кордон за цінами, нижче ринкових;

•  режим економії.


Тема: Колективізація. Голодомор 1932-1933р.р-


перегляньте відеофільм
визначіть:
- причини колективізації
- основні заходи колективізації,
- причини  та наслідки голодомору 1932-1933р.р.
-  виконайте тестові  завдання:


13квітня 2022р.

Тема:Україна в роки І-ої світової війни

Перегляньте відеоурок

Згадайте:

- причини та привід до війни

- в чому полягала трагедія українців у війні,

- плани воюючих держав щодо України

-відношення до війни різних політичних сил

виконайте тестові завдання за посиланням:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3527492


Тема: Початок української  революції та утворення

Української Центральної Ради.

Випишіть основні ідеї І-ІVуніверсалів

6 квітня 2022р.

Тема:  Україна на початку XX ст.

Опрацюйте відеоматеріали, складіть  короткі тези по питаннях плану

План

1.Економічний розвиток українських земель на поч. ХХст.


2.  Події революції 1905-1907р.р. на Україні.

3. Столипінська аграрна реформа


02.04.2022р.

Тематична атестація

Виконуємо тестові завдання за посиланням

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfbVXzQCmnvrZQ1od8Dipt7eRsNP1Vcnhe4oQPJaRwCpBZa8w/viewform?fbzx=-1097421477710745470

- результати на почту  kornat55@gmail.com, або у Viber





31.03

Тема:Соціально-економічна модернізація 

у ІІ половині ХІХст.

Опрацюйте матеріал переглянувши короткі відеофрагменти, зробіть короткий конспект основних рис реформ ІІ пол. ХІХст. Виконайте тестові завдання.
1. Відміна кріпосного права 1861р. Особливості реформи.
2. Реформи 60-80-х років ХІХстоліття

3. Модернізація промисловості та сільського господарства


Суспільно-політичний рух у ІІ пол. ХІХст.

Тести: Селянська реформа 1861 р. в Наддніпрянській Україні

1. Укажіть правильний варіант продовження речення.

Аграрна реформа, яка була проведена у 1861 р. у Наддніпрянській Україні...

А гальмувала розвиток економіки;

Б перешкоджала розвитку економіки;

В створила умови для швидкого розвитку економіки;

Г суттєво не вплинула на розвиток економіки.

2. Укажіть, протягом скількох років селяни Наддніпрянської України повинні були повертати державі позику, надану нею для викупного платежу за землю.

А 9 років;                                       В 49 років;

Б 29 років;                                      Г 99 років

3. Укажіть мету, з якою російське самодержавство проводило селянську реформу 1861 р.:

А зміцнення селянського господарства;

Б запобігання селянській революції;

В широка демократизація суспільства, утвердження громадянських свобод;

Г зміцнення монархічної влади, збереження панування поміщиків на селі.

4. Укажіть, які повинності на користь поміщика мали виконувати тимчасовозобов'язані селяни за Маніфестом від 19 лютого 1861 р.:

А. панщина;                                  В. чинш;

Б. урок;                                          Г. десятина.

5. Укажіть права, які здобули селяни внаслідок реформи 1861 р.:

вільний вихід з общини;

володіти рухомою і нерухомою власністю;

займатися торгівлею і промисловою діяльністю;

звільнення від тілесних покарань;

можливість залишити село;

6 особиста свобода;

право укладати договори.

Варіанти відповіді:

А. 1, 3, 4, 5;                                       В. 2, 4, 5, 6;

Б. 2, 3, 6, 7;                                        Г. 1, 2, 3, 5.

6. Установіть відповідність між основними заходами селянської реформи 1861 р. та їхнім змістом: 

1. одержання селянами            А. селяни могли самостійно укладати договори 

  особистої свободи;               вільно займатися промислами і торгівлею,  

                                                мали  право придбавати рухоме й нерухоме

                                      майно, вільно  ним розпоряджатися;

     2.одержання селянами              Б. за землю селяни виплачували викуп;

      економічних прав                     до переходу   на викуп селянин був

                                        тимчасовозобов'язаним і повинен був  

                                                 відробляти панщину або платити  оброк; 

   3.одержання селянами                В.селяни мали право брати шлюб без дозволу

    права на власну землю;           поміщика, поступати на службу або вступати

                                           до  навчальних закладів; переходити до

                інши верств населення 

 

4. зміна системи взаємин             Г. поміщик не мав права

 між поміщиком і селянином       встановлювати додаткові  повинності;

 

                                                        Д. була збережена селянська община, яка повинна

                                             була слідкувати за  своєчасною сплатою

                                                 селянами  платежів та податків, виконання

        ними повинностей.


24.03.

Тема:Українські землі  у складі Російської імперії  та          Австроугорської імперії на початку  XIX ст..

У другій пол. ХVІІІ ст. Річ Посполита переживала період глибокої економічної і політичної кризи, викликаної анархією в державному управлінні, міжусобними війнами. Цим скористались сусідні держави – Австрія, Росія та Пруссія, які розділили між собою землі Речі Посполитої, внаслідок чого польсько-литовська держава припинила своє існування.

На долі українських земель три поділи Речі Посполитої позначилися таким чином:

  • за першим поділом 1772 р. до Австрії відійшла Галичина;

  • за другим поділом 1793 р. до Росії відійшло Правобережжя (Київщина, Волинь, Поділля);

  • за третім поділом 1795 р. до Росії відійшла Волинь (Берестейщина).

З переходом Правобережної України під владу Росії тут у 1797 р. було створено Київську, Волинську та Подільську губернії.

До Австрійської імперії була приєднана в 1775 р. Буковина, яка перебувала до цього часу в складі Османської імперії. Під безпосереднім контролем Габсбургів перебувало і Угорське королівство разом з українським Закарпаттям. З 1867 р. Австрійська імперія отримала назву Австро-Угорщини.

Таким чином, на кінець ХVІІІ ст. українські землі опинилися в складі двох великих імперій – Російської та Австрійської. У складі Австрійської імперії знаходилося, приблизно, 15% українських земель, а саме, Східна Галичина, Північна Буковина та Закарпаття. Території, що перебували під владою Російської імперії, прийнято називати Наддніпрянською Україною, у складі Австрійської імперії – західноукраїнські землі.

 Завдання:

- Перегляньте відеофільми
- Складіть тези (короткий конспект)відповідно до плану.

1..Становище українських земель у складі Російської імперії


2.Українське національне відродження 19 ст. у складі Росії


3.Українське національне відродження поч. 19 ст на західноукраїнських землях






17.03

Тема: Становище Правобережної України в кінці XVII - середина XVIII ст. 

Друга половина XVII ст. в історії Правобережної України - це доба приборкання польським урядом національно-визвольної боротьби українського народу на цій території, руїнницької інтервенції Польщі, Московщини й Туреччини й боротьби цих держав за панування на Україні, нового польського наступу на українські землі

План

  1. Руїна
  2. Андрусівське перемир"я та Вічний мир
  3. Посилення  економічного  гноблення  селянства.
  4.  Гайдамацький рух (Коліївщина, опришки)
  5. Поділи Польщі

 Причини Руїни:

  1.      Боротьба  за гетьманську владу між різними політичними силами.
  2.      Виникнення гострих соціальних конфліктів.
  3.      Глибокий розкол у середовищі української політичної еліти з питань внутрішньої і зовнішньої політики.
  4.      Українські землі притягували іноземні держави – Росію, Польщу, османську імперію, Крим, які бажали установити на них своє панування.
4. Наслідки Руїни:    

  •  Занепад української держави.
  •   Господарська розруха України.
  •   Втрата української культури.
  •   Катастрофічне скорочення кількості населення України: на     Правобережжі – на 90%
  • Втрата територіальної цілісності України, захоплення її території іноземними державами.

За часів Руїни територія Правобережної України була поділена між Річчю  Посполитою та Османською імперією

За Бахчисарайським миром 1681 рміж Османською імперією і  Московським царством  Туреччина отримала Південну Київщину, Брацлавщину і Поділля.

З 1699 р. вся територія Правобережжя відійшла Речі Посполитій 

  1699 році польський сейм прийняв рішення про ліквідацію козацтва на підпольській Україні.

Повстання Семена Палія 1702 — 1704 рр

У результаті у 1702 р. спалахнуло повстання за відновлення козацького стану. Повстання очолив фастівський полковник С. Палій разом із С. Самусем та З. Іскрою. Повстання охопило Київщину, Брацлавщину, Поділля та Волинь.   Восени повстанці захопили Білу Церкву, Немирів, Бердичів, Бар та інші міста. Для придушення повстання поляки попросили допомоги у росіян.

 система міжнародних договорів 1711-1724 рр. остаточно визнала права Польщі на володіння Правобережжям.

ПРАВОБЕРЕЖНА УКРАЇНА В ХVIII ст.

Територія Правобережжя після Північної війни збезлюділа. Щоб залучити селян польські магнати пропонували українським їм селитися, обіцяючи звільнення від панщини на 15 — 20 років. Верховної влади тут не мав ніхто. Правили польські магнати й шляхтичі, кожний у своєму маєтку.

У 30-х рр. ХVIII ст. на Правобережжі розгорнувся масовий рух повсталих українських селян проти польського панування – гайдамацький рух. Були три хвилі гайдамацького руху.

  • Перше повстання гайдамаків відбулося у 1734 р. під керівництвом сотника Верлана. Друга хвиля гайдамацького руху була в 1750 р. Слово «гайдамак» тюрського походження та означає  «грабіжник» (перші згадки – 1715 р.) Гайдамацький рух – народний рух на Правобережжі проти шляхетського свавілля, утисків православної церкви тощо
  • Але найбільшим проявом гайдамацького руху була Коліївщина у 1768 р. Повсталі обрали собі керівником (гетьманом) Максима Залізняка. Також повсталих очолював уманський сотник Іван Гонта. Під час Коліївщини повсталі масово винищували шляхтичів, католицьких священиків і євреїв («Уманьська різня»). Коліївщина була придушена за допомогою російських військ. М.Залізняк був відправлений у Росію, а І.Гонта жорстоко страчений. Коліївщина була останнім повстанням українців проти Речі Посполитої

На зразок гайдамацького руху на західній Україні (у Галичині, Буковині та Закарпатті) діяв антифеодальний рух опришків. Там їхні загони називалися «чорними хлопцями». Найбільшого розмаху рух опришків досяг у 1738-1745 рр. під керівництвом Олекси ДовбушаСлово «опришок» походить від латинського oppressor – знищувач, порушник

Тема:  Гетьманування Івана Мазепи

Перегляньте відеоуроки. Хай вас не шокує що це уроки для 8класу. Матеріал подається цікаво і доступно. Подумайте і висловіть свою думку - Мазепа - національний герой чи зрадник?



24.02

Тема: Українська Національно-визвольна війна 1648-1676 рр.

                                   План

 1.Причини, характер, рушійні сили і періодизація національно-визвольної боротьби

2. Початок національно-визвольної боротьби українського народу під проводом Б. Хмельницького

3. Утворення української козацької держави – Гетьманщини, її внутрішня і зовнішня політика 

4. Становище в Гетьманщині після смерті Б. Хмельницького, поділ України на Правобережну і Лівобережну

5. Боротьба за возз'єднання Української держави, за незалежність у 60-80-х роках XVII ст.

Прослухайте лекцію https://www.youtube.com/watch?v=M1OgYegCM2U


Перегляньте відеофільм
Випишіть:
-  дати основних битв;

-умови Зборівського, Білоцерківського договорів

- рішення Переяславської ради

Виконайте тестові завдання за посиланням: 

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1065118

10.02.2022р

Тема для самостійного опрацювання 

Монголо-татарська навала на українські землі



  Тема: Українські землі під владою іноземних держав


перегляньте відеоурок
визначте зміст кревської та городельської уній

Теоретичний матеріал  знайдете за посиланням


Виписати:
- основні дати;
- особливості становища українських земель під владою Литви ти Польщі



































19 квітня

Доброго дня. До екзамену мають бути виконані мінімум тестових завдань - коди поновлені до 25квітня :
- по козацтву,(за 17лютого)
- Визвольній війні 1648-1654р.р.,(за 4березня)
- реформи 60-70р.р. ХІХ ст. (29березня)
та короткі конспекти .
 Бажаю успіху

Готуємося  до екзамену.

                Екзаменаційні білети з історії України

Білет 1
1.Українські землі в первісну епоху.
2.Українське національне відродження на західно - українських землях кінець 18 початок 19 ст. (Руська трійця, революція 1848-49р. в Австрії).

Білет 2
1. Трипільська культура.
2. Економічний розвиток українських земель в першій половині 19 ст.

Білет 3.
1. Кочові народи на Півдні України.
 2.Особливості аграрної реформи 1861р в Україні.

Білет 4.
1.Антична колонізація в Північному Причорномор’ї.
2.Політика російського уряду в Україні в 19ст.

Білет 5.
1.Слов’яни. Їх розселення, основні заняття.
2.Діяльність Українських суспільно-політичних організацій 2 половини 19 ст. (Хлопомани громади, братство тарасівців).

Білет 6
1.Київська Русь (утворення, теорії походження, устрій, економіка, форма  правління).
2.Події революції 1905-1907р. на Україні.

Білет 7
1.Київська Русь за перших князів (Аскольд, Дір, Олег, Ігор).
2.Аграрна реформа Столипіна в Україні.

Білет 8
1.Внутрішня і зовнішня політика за правління Ольги, Святослава.
2.Україна в першій світовій війні. 

Білет 9
1.Правління Володимира Великого.
2.Центральна Рада (склад, мета, діяльність 1-4 універсали).

Білет 10
1.Реформаторська діяльність Ярослава Мудрого.
2.Українська держава гетьмана П. Скоропадського. Директорія.

Білет 11
1.Причини політичної роздробленості Київської Русі.
2.Порівняти політику «Воєнного комунізму» і «НЕПу в Україні».

Білет 12
1.Україна в складі Литви.
2.Політика індустріалізації.

Білет 13
1.Становище України під владою Польщі.
2.Колективізація. Голодомор 1932-33р.

Білет 14
1. Передумови виникнення козацтва. Реєстрове козацтво.
2. Масові репресії 30 років і їх наслідки

Білет 15
1. Запорізька Січ.
2. Україна в II світовій війні

Білет 16
1. Люблінська та Брестська унії їх історичне значення.
2. Визволення України.

Білет 17
1. Причини, характер, основні події Національно-визвольної війни під проводом Б. Хмельницького.
2. Відбудова в Україні. Голод 1946-47 р.

Білет 18
1. Б. Хмельницький. Оцінка його діяльності.
2. Україна в період «Відлиги» (1953-64 р.)..

Білет 19
1. Руїна. Суть. Основні події.
2. Проблеми розвитку України в роки застою 1965-85р.

Білет 20
1. Гетьман Мазепа. Оцінка діяльності.
2. Проголошення Незалежності України.

Білет 21
1. Політика Петра-1 і Катерини-2 щодо України.
2. Розбудова незалежної української держави.

Білет 22
1. Гайдамацький рух.
2. Державна символіка України.

Білет 23
1. Декабристи на Україні.
2. Україна з часів президенства Л.Кучми.

Білет 24
1. Кирило – Мефодіївське товариство.
2. Революція гідності





13 квітня
Сьгодні останні уроки з історії України
Повторюємо основні теми і готуємося до екзамену
 1. Україна в роки ІІ світової війни
(перегляньте два коротких відеофільми,
визначте суть "нового окупаційного  режиму",причини та течії Руху опору, основні битви за визволення України)

            

      
   
2. Україна в повоєнний період
(прослухайте відеолекцію, визначте:
- особливості відбудови
- причини та наслідки голоду 1946-47 років 

3. Україна в період "Відлиги"(1953-1964р.р.)
(прослухайте відеолекцію, визначіть:
-суть десталінізації,
- основні реформи
- дати, поняття, особистості)


4. Україна в період "Застою"(1964-1985)р.р.
(перегляньте відеопрезентацію,
- визначте в чому прявилася криза радянської системи в період 1964-1985р.р.)


5. Незалежна Україна1991- до наших днів



12 квітня2021р.
Тема: Радянська модернізація України 1928-1938р.р.
   Індустріалізація України

У грудні 1925 р. відбувся XIV з’їзд ВКП(б), який проголосив курс на індустріалізацію. (Індустріалізація – це система заходів, спрямованих на прискорений розвиток важкої промисловості з метою технічного переозброєння економіки і зміцнення оборони країни). Наступний XV з’їзд, у У 1929 р. – проголошено курс на форсовану індустріалізацію. Цей рік Сталін назвав роком «великого перелому» та «стрибком до соціалізму».

Завдання індустріалізації:

  • здобуття техніко-економічної незалежності СРСР;
  • перетворення аграрної країни на могутню індустріальну державу;
  • зміцнення оборонного потенціалу країни;
  • підвищення технічної бази сільського господарства.
Перегляньте відеоурок
випишіть причини, 
- завдання 
-  наслідки індустріалізації
Виконайте тестові завдання за посиланням:


Результати перших п’ятирічок

Перша п'ятирічка (1928-1932 рр.)
  • прискорений ривок у розвитку важкої промисловості;
  • створення енергетичної бази;
  • розширення та реконструкція металургійної бази (будівництво заводів «Запоріжсталь», «Азовсталь»; «Криворіжсталь», реконструкція заводів у Дніпродзержинську, Дніпропетровську, Макіївці);
  • ліквідація безробіття;
  • розвиток сільськогосподарського машинобудування;
  • розгортання соціалістичного змагання;
  • запровадження карткової системи.
Друга п'ятирічка (1933-1938 рр.)
  • подальше наростання індустріалізації;
  • будівництво нових підприємств – Харківський турбінний завод, Новокраматорський завод важкого машинобудування та ін.
  • розгортання стаханівського руху, початок якому поклав вибійник шахти «Центральна-Ірміне» Олексій Стаханов, який у ніч з 30 на 31 серпня 1931 р., застосувавши новий метод роботи, встановив рекорд з видобування вугілля;
  • налагодження виробництва радіальних, свердлувальних, шліфувальних та інших верстатів;
  • відміна карткової системи (1935 р.).

Таким чином, позитивним підсумком індустріалізації в Україні стало зростання кількості підприємств важкої промисловості, будівництво нових шахт, електростанцій і в підсумку перетворення України в індустріально-аграрну країну, яка за рівнем деяких галузей промисловості випередила деякі європейські держави.

Серед негативних наслідків можна виділити, зокрема підрив розвитку сільського господарства, легкої і харчової промисловості; нераціональне й нерівномірне розміщення продуктивних сил; ігнорування економічних механізмів розвитку економіки; зниження життєвого рівня населення.

«Джерела індустріалізації»:

• доходи від сільськогосподарського виробництва;

• перекачування коштів з легкої промисловості у важку;

• внутрішні позики;

• безкоштовна праця у вихідні дні;

• праця в'язнів у таборах;

• збільшення випуску спиртних напоїв;

• продаж товарів за кордон за цінами, нижче ринкових;

•  режим економії.

7квітня  

Тема:   Україна в умовах НЕП

Перегляньте відеоурок
Визначіть причини та насліки Голоду 1921року,
Причини введення Нової економічної політики (Неп),
Основні положення НЕП

Основні положення політики КОРЕНІЗАЦІЇ (українізації)

Політика більшовиків в Україні у 1919 р.
                                «Воєнний комунізм»

Протягом зими-весни 1919 р. над територією України (за винятком західних областей) було встановлено радянську владу. Було створено Тимчасовий робітничо-селянський уряд України, пізніше перейменований в Раду народних комісарів (РНК) України. Очолив  – Х. Раковський. Більшість уряду складали росіяни та євреї, українців серед вищих чиновників було мало.

В Україні радянська влада будувалась відповідно до зразків, що утвердилися в радянській Росії. 6 січня 1919 р. стара назва Українська Народна Республіка була відкинута. Відтепер Україна офіційно називалася – Українська Соціалістична Радянська Республіка (УСРР, після 1937 р. – УРСР). Вищим органом державної влади став Всеукраїнський зїзд Рад, у період між з’їздами – Всеукраїнський Центральний Виконавчий Комітет (ВУЦВК). На місцях влада належала місцевим радам. 10 березня 1919 р. ІІІ з’їзд Рад прийняв Конституцію УСРР і тим самим узаконив в Україні радянську владу.

Ця конституція закріпила диктатуру пролетаріату, скасувала приватну власність і позбавила експлуататорські класи виборчих прав.

Суть політичного курсу більшовиків полягала у прискореній насильницькій ломці існуючої в Україні економічної системи, яка ґрунтувалася на товарно-грошових відносинах, і заміні її прямим товарообміном, здійснення якого покладалося на державних чиновників. Така політика отримала назву «воєнного комунізму».



5 квітня 2021р.

Тема: Українська держава гетьмана Скоропадського. Директорія УНР

Перегляньте відеоурок

1.- випишіть основні заходи у 

- внутрішній(сільське господарство, промисловість, збройнін сили, культура) політиці

- зовнішній політиці


2. Політика Директорії - успіхи і прорахунки

31березня(2год.)

Тема:Україна в роки І-ої світової війни

Перегляньте відеоурок

Згадайте:

- причини та привід до війни

- в чому полягала трагедія українців у війні,

- плани воюючих держав щодо України

-відношення до війни різних політичних сил


Тема: Початок української  революції та утворення

Української Центральної Ради.

Випишіть основні ідеї І-ІVуніверсалів

29 березня 2021р.

Тема:  Україна на початку XX ст.

Опрацюйте відеоматеріали, складіть  короткі тези по питаннях плану

План

1.Економічний розвиток українських земель на поч. ХХст.


2.  Події революції 1905-1907р.р. на Україні.

3. Столипінська аграрна реформа


Тематична атестація

Виконуємо тестові завдання за посиланням

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfbVXzQCmnvrZQ1od8Dipt7eRsNP1Vcnhe4oQPJaRwCpBZa8w/viewform?fbzx=-1097421477710745470

- результати на почту  kornat55@gmail.com, або у Viber


25 березня 2021р.

Тема:Соціально-економічна модернізація 

у ІІ половині ХІХст.

Опрацюйте матеріал переглянувши короткі відеофрагменти, зробіть короткий конспект основних рис реформ ІІ пол. ХІХст. Виконайте тестові завдання.
1. Відміна кріпосного права 1861р. Особливості реформи.
2. Реформи 60-80-х років ХІХстоліття

3. Модернізація промисловості та сільського господарства


Суспільно-політичний рух у ІІ пол. ХІХст.

Селянська реформа 1861 р. в Наддніпрянській Україні

1. Укажіть правильний варіант продовження речення.

Аграрна реформа, яка була проведена у 1861 р. у Наддніпрянській Україні...

А гальмувала розвиток економіки;

Б перешкоджала розвитку економіки;

В створила умови для швидкого розвитку економіки;

Г суттєво не вплинула на розвиток економіки.

2. Укажіть, протягом скількох років селяни Наддніпрянської України повинні були повертати державі позику, надану нею для викупного платежу за землю.

А 9 років;                                       В 49 років;

Б 29 років;                                      Г 99 років

3. Укажіть мету, з якою російське самодержавство проводило селянську реформу 1861 р.:

А зміцнення селянського господарства;

Б запобігання селянській революції;

В широка демократизація суспільства, утвердження громадянських свобод;

Г зміцнення монархічної влади, збереження панування поміщиків на селі.

4. Укажіть, які повинності на користь поміщика мали виконувати тимчасовозобов'язані селяни за Маніфестом від 19 лютого 1861 р.:

А панщина;                                  В чинш;

Б урок;                                          Г десятина.

5. Укажіть права, які здобули селяни внаслідок реформи 1861 р.:

1 вільний вихід з общини;

2 володіти рухомою і нерухомою власністю;

3 займатися торгівлею і промисловою діяльністю;

4 звільнення від тілесних покарань;

5 можливість залишити село;

6 особиста свобода;

7 право укладати договори.

Варіанти відповіді:

А 1, 3, 4, 5;                                       В 2, 4, 5, 6;

Б 2, 3, 6, 7;                                        Г 1, 2, 3, 5.

6. Установіть відповідність між основними заходами селянської реформи 1861 р. та їхнім змістом: 

1. одержання селянами            А селяни могли самостійно укладати договори,  

   особистої свободи;                  вільно займатися промислами і торгівлею,  

                                                      мали  право придбавати рухоме й нерухоме

                                                      майно, вільно  ним розпоряджатися;

2.одержання селянами              Б за землю селяни виплачували викуп;

      економічних прав                  до переходу   на викуп селянин був

                                                       тимчасовозобов'язаним і повинен був  

                                                       відробляти панщину або платити  оброк;                                  

3.одержання селянами                 В селяни мали право брати шлюб без дозволу

    права на власну землю;           поміщика, поступати на службу або вступати

                                                       до  навчальних закладів; переходити до

                                                        інши верств населення 

 

4. зміна системи взаємин             Г поміщик не мав права

 між поміщиком і селянином       встановлювати додаткові  повинності;

 

                                                        Д була збережена селянська община, яка повинна

                                                            була слідкувати за  своєчасною сплатою

                                                            селянами  платежів та податків, виконання

                                                            ними повинностей.






18 березня 2021р. 
(тема розрахована на 2 уроки)

Тема:Українські землі  у складі Російської імперії  та          Австроугорської імперії на початку  XIX ст..

У другій пол. ХVІІІ ст. Річ Посполита переживала період глибокої економічної і політичної кризи, викликаної анархією в державному управлінні, міжусобними війнами. Цим скористались сусідні держави – Австрія, Росія та Пруссія, які розділили між собою землі Речі Посполитої, внаслідок чого польсько-литовська держава припинила своє існування.

На долі українських земель три поділи Речі Посполитої позначилися таким чином:

  • за першим поділом 1772 р. до Австрії відійшла Галичина;

  • за другим поділом 1793 р. до Росії відійшло Правобережжя (Київщина, Волинь, Поділля);

  • за третім поділом 1795 р. до Росії відійшла Волинь (Берестейщина).

З переходом Правобережної України під владу Росії тут у 1797 р. було створено Київську, Волинську та Подільську губернії.

До Австрійської імперії була приєднана в 1775 р. Буковина, яка перебувала до цього часу в складі Османської імперії. Під безпосереднім контролем Габсбургів перебувало і Угорське королівство разом з українським Закарпаттям. З 1867 р. Австрійська імперія отримала назву Австро-Угорщини.

Таким чином, на кінець ХVІІІ ст. українські землі опинилися в складі двох великих імперій – Російської та Австрійської. У складі Австрійської імперії знаходилося, приблизно, 15% українських земель, а саме, Східна Галичина, Північна Буковина та Закарпаття. Території, що перебували під владою Російської імперії, прийнято називати Наддніпрянською Україною, у складі Австрійської імперії – західноукраїнські землі.

 Завдання:

- Перегляньте відеофільми
- Складіть тези відповідно до плану.

План

1.Становище українських земель під владою Австроугорщини


2.Становище українських земель у складі Російської імперії


3.Українське національне відродження 19 ст. у складі Росії

4.Українське національне відродження поч. 19 ст на західноукраїнських землях

11 березня 2021р.

Тема: Становище Правобережної України в кінці XVII - середина XVIII ст. 

Друга половина XVII ст. в історії Правобережної України - це доба приборкання польським урядом національно-визвольної боротьби українського народу на цій території, руїнницької інтервенції Польщі, Московщини й Туреччини й боротьби цих держав за панування на Україні, нового польського наступу на українські землі

План

  1. Руїна
  2. Андрусівське перемир"я та Вічний мир
  3. Посилення  економічного  гноблення  селянства.
  4.  Гайдамацький рух (Коліївщина, опришки)
  5. Поділи Польщі

 Причини Руїни:

  1.      Боротьба  за гетьманську владу між різними політичними силами.
  2.      Виникнення гострих соціальних конфліктів.
  3.      Глибокий розкол у середовищі української політичної еліти з питань внутрішньої і зовнішньої політики.
  4.      Українські землі притягували іноземні держави – Росію, Польщу, османську імперію, Крим, які бажали установити на них своє панування.
4. Наслідки Руїни:    

  •  Занепад української держави.
  •   Господарська розруха України.
  •   Втрата української культури.
  •   Катастрофічне скорочення кількості населення України: на     Правобережжі – на 90%
  • Втрата територіальної цілісності України, захоплення її території іноземними державами.

За часів Руїни територія Правобережної України була поділена між Річчю  Посполитою та Османською імперією

За Бахчисарайським миром 1681 рміж Османською імперією і  Московським царством  Туреччина отримала Південну Київщину, Брацлавщину і Поділля.

За Вічним миром 1686 р.  між Польшею і Московським царством Річ Посполита підтвердила право власності на Північну Київщину, Галичину і Волинь.

З 1699 р. вся територія Правобережжя відійшла Речі Посполитій 

  1699 році польський сейм прийняв рішення про ліквідацію козацтва на підпольській Україні.

Повстання Семена Палія 1702 — 1704 рр

У результаті у 1702 р. спалахнуло повстання за відновлення козацького стану. Повстання очолив фастівський полковник С. Палій разом із С. Самусем та З. Іскрою. Повстання охопило Київщину, Брацлавщину, Поділля та Волинь.   Восени повстанці захопили Білу Церкву, Немирів, Бердичів, Бар та інші міста. Для придушення повстання поляки попросили допомоги у росіян.

 система міжнародних договорів 1711-1724 рр. остаточно визнала права Польщі на володіння Правобережжям.

ПРАВОБЕРЕЖНА УКРАЇНА В ХVIII ст.

Територія Правобережжя після Північної війни збезлюділа. Щоб залучити селян польські магнати пропонували українським їм селитися, обіцяючи звільнення від панщини на 15 — 20 років. Верховної влади тут не мав ніхто. Правили польські магнати й шляхтичі, кожний у своєму маєтку.

У 30-х рр. ХVIII ст. на Правобережжі розгорнувся масовий рух повсталих українських селян проти польського панування – гайдамацький рух. Були три хвилі гайдамацького руху.

  • Перше повстання гайдамаків відбулося у 1734 р. під керівництвом сотника Верлана. Друга хвиля гайдамацького руху була в 1750 р. Слово «гайдамак» тюрського походження та означає  «грабіжник» (перші згадки – 1715 р.) Гайдамацький рух – народний рух на Правобережжі проти шляхетського свавілля, утисків православної церкви тощо
  • Але найбільшим проявом гайдамацького руху була Коліївщина у 1768 р. Повсталі обрали собі керівником (гетьманом) Максима Залізняка. Також повсталих очолював уманський сотник Іван Гонта. Під час Коліївщини повсталі масово винищували шляхтичів, католицьких священиків і євреїв («Уманьська різня»). Коліївщина була придушена за допомогою російських військ. М.Залізняк був відправлений у Росію, а І.Гонта жорстоко страчений. Коліївщина була останнім повстанням українців проти Речі Посполитої

На зразок гайдамацького руху на західній Україні (у Галичині, Буковині та Закарпатті) діяв антифеодальний рух опришків. Там їхні загони називалися «чорними хлопцями». Найбільшого розмаху рух опришків досяг у 1738-1745 рр. під керівництвом Олекси ДовбушаСлово «опришок» походить від латинського oppressor – знищувач, порушник

Тема:  Гетьманування Івана Мазепи

Перегляньте відеоуроки. Хай вас не шокує що це уроки для 8класу. Матеріал подається цікаво і доступно. Подумайте і висловіть свою думку - Мазепа - національний герой чи зрадник?





4березня 

Тема: Українська Національно-визвольна війна 1648-1676 рр.

                                   План

 1.Причини, характер, рушійні сили і періодизація національно-визвольної боротьби

2. Початок національно-визвольної боротьби українського народу під проводом Б. Хмельницького

3. Утворення української козацької держави – Гетьманщини, її внутрішня і зовнішня політика 

4. Становище в Гетьманщині після смерті Б. Хмельницького, поділ України на Правобережну і Лівобережну

5. Боротьба за возз'єднання Української держави, за незалежність у 60-80-х роках XVII ст.

Прослухайте лекцію https://www.youtube.com/watch?v=M1OgYegCM2U


Перегляньте відеофільм
Випишіть:
-  дати основних битв;

-умови Зборівського, Білоцерківського договорів

- рішення Переяславської ради

Виконайте тестові завдання за посиланням: 

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8160253

17 лютого 2021р

Тема: Виникнення українського козацтва

Самостійне опрацювання теми "Козаки. Запорізька Січ".

Перегляньте відеоматеріали
Дайте відповідь на питання:
  - причини виникнення козацтва
  - походження слова козак
  - реєстрові козаки
  - військове мистецтво козаків; 
  - військова старшина;
 - Запорізька Січ - козацька республіка
 - козацькі клейноди

Виконайте тестові завдання за посиланням


15січня 2021року

Доброго дня шановна 42група. 
згідно розкладу  у Вас два уроки новий предмет - історія Укаїни. 

                   Перша лекція - "Давня історія України" у нас була ще у вересні 2020р. Згадайте матеріал, виконавши тестові завдання
                                
 Давня історія України

Тести

 

Завдання з вибором однієї правильної відповіді.


1.Найдовший період в історії людства отримав назву:

А) кам’яний вік         Б) мідно-кам’яний вік         В) залізний вік          Г) бронзовий вік


2.Привласнюючче господарство це:

А) збиральництво, мисливство, рибальство        Б) скотарство, збиральництво,                                                                                                              рибальство

В) землеробство, скотарство, тваринництво       Г) мисливство, землеробство, скотарство


3. Відтворююче господарство це:

А) збиральництво і мисливство                            Б) скотарство і збиральництво

В) землеробство і скотарство                                 Г) мисливство і землеробство


4.Перше приручення тварин відбулося у:

А) Палеоліт    Б) Мезоліт     В) Неоліт        Г) Енеоліт


5. Перехід від привласнюючого господарства до відтворюючого відбулося у:

А) Палеоліт                Б) Мезоліт                 В) Неоліт                    Г) Енеоліт


6. «Людина розумна» (кроманьйонець) з’являється:

А) 35 тис. р. тому      Б) 150 тис. р. тому    В) 500 тис. р. тому    Г) 1 млн. р. тому


7. Поява перших людей на території України:

А) 35 тис. р. тому      Б) 150 тис. р. тому    В) 500 тис. р. тому    Г) 1 млн. р. тому


8. Трипільці проживали:

А) VI-V тис. р. до н.е.                        Б) V-IV тис. р. до н.е.

                             В) IV-III тис. р. до н.е.                      Г) III-II тис. р. до н.е.


9. Трипільці проживали на території:

А) Лівобережної України, Криму                           Б) Правобережної України, Подніпров’я

В) Східної України, Українського степу                 Г) Криму, Слобожанщини

 

10. Трипільці були:

А) землеробами (хліборобами)     Б) скотарями    В) мисливцями      Г) кочівниками

 

11. Першим народом на території України були:

А) кіммерійці                        Б) скіфи                      В) сармати                 Г) готи

 

12. Кіммерійці згадуються в творах:

А) Геродота               Б) Гомера                  В) Гесіода                  Г) Полібія

 

13. За свідченнями Геродота скіфи поділялися на:

А) скіфи-кочівники, скіфи-мисливці, скіфи-царські

Б) скіфи-царські, скіфи-орачі, скіфи-кочівники

В) скіфи-царські, скіфи-кочівники, скіфи-орачі, скіфи-землероби,

Г) скіфи-орачі, скіфи-землероби, скіфи-кочівники, скіфи-скотарі

 

14. Основним видом діяльності кіммерійців, скіфів та сарматів було:

А) осіле скотарство               Б) кочове скотарство

                                   В) землеробство                     Г) мисливство та рибальство


 Відповіді на Вайбер,(0671183203) або електронку

 kornat55@gmail.com


Тема: Київська Русь

Перегляньте відеоурок,

- прослухайте відеолекцію 



- складіть короткі історичні портрети перших руських князів

Немає коментарів:

Дописати коментар